Útok na YouTube

Žádný malý cíl

Cílem útoku nebyla platforma YouTube jako taková, ale hudební kanály Vevo. Vevo je společným „dítětem“ vydavatelů Sony a Universal a specializuje se na prémiové hudební klipy renomovaných umělců. V roce 2013 YouTube investoval do tohoto projektu desítky miliónů dolarů a díky Vevu upevnil své postavení mezi portály s internetovými videy. Právě hudební klipy jsou totiž na tomto trhu ceněnou komoditou a tato spolupráce mu přinášela až několik desítek miliónů uživatelů měsíčně.
youtube logo

Útok krok za krokem

K samotnému útoku došlo 10.dubna tohoto roku. Klipu Despacito, pod nímž jsou podepsáni umělci Luis Fonzi a Daddy Yankee, byl hackery nejprve změněn název. K němu bylo přidáno oznámení, že byl hacknut. Následně se místo úvodního obrázku tohoto videa objevila fotografie v oranžových kombinézách oděných postav, kterým kryly obličeje masky Anonymous. Klip už nebylo možné spustit a místo něho se objevila známá hláška, že video bylo odstraněno uživatelem a nelze ho přehrát.

Despacito ale nebylo jediným cílem, na který se útok zaměřil. Stejně dopadly i kanály takových hvězd, jako je Shakira, Katy Perry, Maroon 5 a další, opět všechny pod hlavičkou Vevo.

Pachatel známý a hrdý

Ještě týž den se pochlubila pochybnými plody své práce i hackerská skupina Ku­roi'SH, ostatně její jméno bylo známo i z pozměněných názvů videí, kam je sama vkládala. Později zveřejnila i video, kde se svým útokem chlubí. Dotčeným klipům měnila názvy přidáním označení "hacked by Kuroi'Sh & Prosox", některé z nich „dozdobila“ také přidáním hesla „Free Palestine“.
youtube na monitrou

Není úplně jasné, zda k prolomení bezpečnosti došlo pomocí phishingu nebo jiných hackerských metod, všechna videa Vevo byla promptně vrácena do původního stavu.

A tak se lze jen dohadovat, co všechno mají tito hackeři ještě na svědomí. Oni sami mluví o útoku na data NASA a dalších „lákavých“ cílů.

Škody

Podle specialistů jsou v tomto případě škody spíše potencionálního rázu. Pro poškozený portál je to určitá ztráta prestiže jakožto provozovatele a velké PR selhání. Umělci se pak samozřejmě cítí být poškozeni tím, že jejich práce je zneužita k propagaci hanebných cílů a tím je de facto poškozeno jejich jméno coby značka.